Colt lift en tyres - nog een !

Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 20 of 29

Default Colt lift en tyres - nog een !

So... na ek Uys se Silver Tuna gesien het nou die dag jeuk my gat ook.

Ek gebruik my Colt net vir naweke weg en 4x4 en nie as 'n daaglikse ryding nie.

Nou... Ek het die Camils op wat hom so 40mm gelig het. Dink ek wil hom nog so 50mm lig om groter tyres te akkomodeer, maar volgens ander threads verloor mens krag ens.

My vraag : Wat sal ek alles moet verander om die lift en groter tyres te run ?
    Edu1 Erasmus
    -Since 1980-

2019 VW Amarok 2l 4Motion Auto
    2016 Merc B200 Cdi
    2014 Hyundai I20 1.2 (my go kart)
    2012 Scott Aspect 30
    2012 Silverback Roadie

Doen body lift, maklik en goedkoop
    As jy groter wiele opsit verloor jy krag ja, as jy daarmee kan saamleef is dit fine, as jy wil modify moet jy diff ratios verander
    Christo Davids
    Land Cruiser 105 4500 EFI
    Hilux 2.8GD6 Extracab 4x4

Een van die ouens wat dry walling doen in ons kantoorblok het sy Colt 3 duim body lift gegee, en hy het 33's op. Dit lyk nogal mean!

Hy is nie deel van die Forum nie, maar is blykbaar nogal baie by De Wildt, dalk het iemand hom al gesien daar, so gou Rodeo met daai Navara tipe load bars op die dak.

Ek het vanoggend Uys se Tuna gesien, ek verstaan heeltemal hoekom jou gat jeuk...
    2001 Mitsubishi Colt 2.4i 4x4
    Slightly battle scarred

Watse groote tyers wil jy op sit?
    1. Body lift maklik en goedkoop
    2. Langer shackles agter en draai tortion bars op.( Het so 50mm lift op die LUX gekry)
    3. SFA conversion (Dan het jy sommer een awsome 4x4)
    '86 SFA Hilux V6

Sponsors:

Quote Originally Posted by NicoP View Post
    2. Langer shackles agter en draai tortion bars op.( Het so 50mm lift op die LUX gekry)
    dis juis die volgende vraag.... ek neem aan as jy 33" toe gaan sal jy rims/mags ook moet verander + die 33" tyres is darem maar baie duurder... so miskien is die beste size 32 " ?
    Edu1 Erasmus
    -Since 1980-

2019 VW Amarok 2l 4Motion Auto
    2016 Merc B200 Cdi
    2014 Hyundai I20 1.2 (my go kart)
    2012 Scott Aspect 30
    2012 Silverback Roadie

Jy kan dalk nog n 33" op jou mag opsit. ek weet van n hilux wat 33" bande op sy standaard mags het sonder probleme. 32" is as ek reg onthou duurder en nie so volop as 33" bande. As jy wil kyk hoe en waar jy gaan van kan ons reel dan kan jy my 33" bande pas en dit van daar af vat.
    '86 SFA Hilux V6

Sponsors:

Ek wil nie die thread hijack nie, maar waar kry mens die langer shackles vir die Colt en moet jy ook aan jou proshaft ens verander?

Quote Originally Posted by Shaka View Post
    Ek wil nie die thread hijack nie, maar waar kry mens die langer shackles vir die Colt en moet jy ook aan jou proshaft ens verander?
    East rand Spring works
    Everything is a hammer.
    Unless it is a screw driver.

Then it it a chisel.

Jy sal dalk jou centre bearing moet laat sak.

Posted from my BlackBerry using BerryBlab
    2007 Colt Rodeo 3000I V6 D/C 4x4
    Dual battery system
    57 mm freeflow system
    General Grabber AT3's
    Challenger Bundu Basher Off-road trailer aka Bos Parra

as jy die torsion bars op draai moet jy hom dan weer in stuur vir wheel alignment of nie. en hoe ver kan jy die torsion bars op draai.

Ja hy moet weer gaan vir alignment. Ek het op die hilux amper heeltemal op gedraai. Dit het vir my so 50mm lift gegee en toe net die shackels 100mm langer gemaak. Dis is beter om dan aftermarket torsion bars in te sit want blykbaar sal die standaard torsion bars breek.
    '86 SFA Hilux V6

Sponsors:

Quote Originally Posted by Blackie View Post
    Jy sal dalk jou centre bearing moet laat sak.

Posted from my BlackBerry using BerryBlab
    Hoe bepaal mens hoe ver die centre bearing moet sak?

Wat doen die die langer shackles aan die hantering en rygerief?

Die ry gerief is bietjie sagter. Met 100mm langer shackles het ek geen verskil nie. Hoe sit jou centre bearing op die voertuig? Het jy n universal joint voor of na die centre bearing? as hy na die centre bearing is hoef jy hom nie te laat sak nie
    '86 SFA Hilux V6

Sponsors:

Het jy n universal joint voor of na die centre bearing?
    MOET mens nie een na die centre bearing hę nie? Om voorsiening te maak vir die agteras se op en af beweging nie?

Yip. so dan het jy nie nodig om die centre bearing te laat sak nie
    '86 SFA Hilux V6

Sponsors:

Colt: = Transfer Case, Universal, shaft, Universal, Centre Bearing, Universal, shaft, Universal, Diff
    Jeep Willys CJ5 350V8/TH350/D18/D44ARB/D44/5.27/2” Susp/2”Body/33” Bridgestrone Dueler M/T
    Mitsubishi Colt Rodeo 3.0V6/2”Susp/2”Body/31” BFG A/T
    ___/l ,[____],
    l----------L OllllllO-
    ()_)-----()_)-o-)_)

Sal die konstante groter angle van die propshaft nie nadelig wees vir die universal/centre bearing nie?

Ja hy moet weer gaan vir alignment. Ek het op die hilux amper heeltemal op gedraai. Dit het vir my so 50mm lift gegee en toe net die shackels 100mm langer gemaak. Dis is beter om dan aftermarket torsion bars in te sit want blykbaar sal die standaard torsion bars breek.
    ek kan nie onthou waar op die forum het ek dit gesien nie maar iemand het gepraat van die torsion bars re locate op die splines. ek is nie seker hoe dit werk nie maar dit lyk my die hele torsion bar word af gehaal en dan word dit met n paar splines aan geskyf om nie soveel stress op die torsion bars te sit nie maar om nog steeds die nodige lift te kry. is daar iemand wat dit al probeer het om te se of dit sal werk of nie

dit is nie vir n colt nie maar die kar werk op die selfde system as die colts. dit explain nogal baie oor hoe om suspension lift te kry.

The suspension on the Daihatsu Feroza / Daihatsu Rocky is probably best described as solid & reliable - it is not technically innovative & doesn't have huge wheel travel, but is built to take a beating & is easily modified to a certain extent. The main areas most 4wder's are trying to improve on is Ground Clearance & Wheel Travel & in this section you will find ideas on how to improve both on your Feroza.

Original Equipment :
    The Daihatsu Feroza / Daihatsu Rocky have ' Torsion Bar ' springs in the front with gas shocks & an Anti Sway Bar - This is the way a lot of 4wd Manufactures are going these days as they are very light & compact , ride very well on road but unfortunately don't have very good travel off road. One good thing about Torsion Bars is that they are height adjustable.

The Leaf Springs in the rear of the Daihatsu Feroza / Daihatsu Rocky aren't bad for original equipment ( OE ) stuff - but over the years Daihatsu kept removing leaves to make the ride softer - by the time my model came around it only had 1 Main Leaf & an overload leaf & that's it !! Not real good for carrying camping gear in the back & maintaining decent ground clearance. Leaf Springs have been around for ages - & there are lots of ways of getting lift & travel out of our rear end.

Suspension Lift Kits
    Probably the easiest & most hassle free way to Lift the Daihatsu Feroza / Daihatsu Rocky is to buy an 'off the shelf' Suspension Kit. This is because all the components you need are contained in the kit ( usually consists of 2 Torsion Bars, 2 Leaf Springs & 4 Shocks ) & all the Spring Rates & Shock valving has been fine tuned to suit the Kit. Most kits will give you about 50mm ( 2 inch ) or so lift - There are several companies that make lift kits for the Feroza but the two I recommend are listed below -

CUSTOM SUSPENSION MOD'S
    The harder but more rewarding way to get the most out of your Daihatsu Feroza / Daihatsu Rocky suspension is to customize it yourself using the components which best fit your need / budget. Truth is there is no kit out there that will be everything to everybody, so a customized lift will be certain to be right for you. I cannot cover everything out there on the market, but here are a few ideas which I have seen work well over the years - I will list the Mods under their individual components to make it easier - My only advice is to save yourself redoing your suspension over & over, know what you plan to carry & what accessories you plan to fit to your Feroza up front. If you plan to add a Winch / Bullbar / Driving Lights / CB Antenna etc to the front of your Feroza then make sure you choose a Torsion Bar / Shock combination that can handle the extra weight - otherwise when you do add these mods your front end will nose dive !! If you have done any mods that aren't listed here then please let me know - I want this section to be as comprehensive as possible -

Torsion Bars :
    There is one good thing about Torsion Bars - they are height adjustable. Where the Bar joins the Chassis ( below your front doors ) you will find an adjustment bolt at 90 degrees to the Bars . By adjusting this bolt ( you must do both sides evenly) the height of your truck will go up & down. This sounds really good, but when you wind up the standard Torsion Bars the Bars will actually get stiffer ( or harder ) as you are 'preloading' the Torsion Bars ie: they will already have a certain amount of twist on them - so they will have more resistance to any more twisting.

So if you are wanting up to 50mm ( 2 inches ) lift with no extra weight in the front ( ie: bullbar, winch etc. ) then you can just wind up the standard Torsion Bars. The ride will be firmer than stock - but it is a cheap & effective way to get some lift. It is almost a must to fit better shocks if you do this lift though as the effective spring rate has gone up, & the stock shocks can't handle it. You won't need longer shocks - just better ones ( see the Shocks Section further on. )

The better way to go though, & almost essential once you want 50mm ( 2 inch ) or more lift or fit a Bullbar or Winch, is to upgrade your Torsion Bars to Heavy Duty aftermarket ones. The Ultimate Suspension ( or Sway-a-way in the USA ) or TJM both make good Bars - These Bars are progressively rated in there Spring Rates - ie: they are softer in the part of there travel but get stiffer as the load increases - this also makes them a little more compliant when it comes to travel, they will flex a little easier until the Torsion Bar really loads up. Combined with a good shock they ride really well both on & off road. Ride will be much improved plus they can carry a load much better without sagging.

The most lift you will get out of the IFS ( independant front suspension ) of the Daihatsu Feroza / Daihatsu Rocky is 60mm ( 2.5 inches ) unless you get custom drop brackets made up. Any higher & you will run out of down travel on the bumpstops. The Positives of this lift are you do get a true 2 Inch lift under your front crossmember ( not including the lift in the bigger tyres ) so ground clearance is optimized. The negatives of this lift is that you LOOSE Down travel in your suspension ( the total travel stays about the same but the wheels will not DROP as much - but they will UP Travel further ) You can shave your Bump Stops to improve things a bit - but don't shave too much !!

Anti Sway Bar:
    If you want to improve your Front Wheel Travel for Off Roading then consider removing your Anti Sway Bar in the front. The Sway Bar is good for on road handling but limits your wheel travel off road. Removing the bar can actually improve things all round - I found on road ride was improved as bumps & potholes that hit one wheel didn't feel like they were coming through the whole front end anymore - & it acted more like true INDEPENDENT Front Suspension - but the best news is that OFF ROAD ability improved no-end as each wheel can now flex independently of the other one - & also flex more easily. When you first drive it after taking off the Sway Bar take it easy at first especially round corners until you get used to it - I really didn't find any difference in handling but it did ' feel ' different. ( for the better that is ) In my opinion I think the up-rated shocks & Ultimate Torsion Bars make the Sway Bar redundant anyway - & I did it mainly for the Off - Road benefits though - That's what it is really about isn't it !!

Leaf Springs & Shackles:
    Because leaf springs & shackles are so closely related I will deal with them together.
    One Mod I will advise against here is fitting ' Add-a-leaf 's ' to your Leaf Spring packs. Sure you will get extra height out of the rear but the add-a-leaf will stiffen the spring pack a lot & reduce your wheeltravel - they also increase the wear on the leaves above the add-a-leaf.

A good budget way to get some more height in the rear is to fit a set of Longer Shackles - these can either be custom made fairly cheaply or a set from a similar 4wd may fit if you look hard enough ( Jeep YJ front shackles can fit I believe - make sure you get some measurements first though ! ) Do not go more than a 100mm ( 4 inch ) longer shackle - better still keep it to about 50mm ( 2 inches ) longer to be safe. A 50mm longer shackle will give you 25mm ( 1 inch ) lift. ( ie: total lift is half of the extra shackle length ). You will also need longer shocks to suit.

To get some serious lift & more load carrying ability you will need to replace the Leaf Spring Packs with a Aftermarket Springs - Ultimate & TJM make good sets, Ultimate in fact have a choice between Heavy Duty & Medium Duty sets depending on what you carry. My advice is to always over-estimate how much you will carry when selecting your springs, a slightly firmer unladen ride is better than dragging your rear bumper on every rock because your springs can't handle all that camping gear you are carrying. Your other option when it comes to Leaf Springs is to get a Custom Set made up for you to your requirements This way you get the best everything - load carrying, height , travel etc. Most good 4wd Accessory places will be able to recommend a good spring manufacturer nearest to you.

Also - your Longer Shackles will work well with your new Custom Lifted Springs - they can give you a bit more height in the rear & a bit more wheel travel as they allow the spring to move in a longer arc. Total height in the rear should be limited to about 85mm ( 3.5 inches ) - mainly due to the limits on the front end. For example a 60mm Lifted Spring with a 25mm Shakle Lift ( 50mm longer shackle ) would be ideal.

Another Shackle possiblility is to fit a a Revolver Shackle ( or ' Missing Link ' Type Shackle ) to the rear. These are starting to take off in the 4wd world as a method of getting big travel out the rear Suspension. I have just fitted a set of Revolvers ( see pic & link to Revolver Home Page ) & will be doing a full write up soon. Basically the Revolver is a hinged shackle that opens up as the wheel drops increasing the wheel travel. The Revolvers are also 50mm longer than standard so will give you a 25mm ( 1 inch lift as well )

Shock Absorbers ( Dampers )
    I have left shocks till last because that is where they should be - not from an importance point of view but from a need to get it right point of view. It is a lot easier to get the correct lengths for your shocks after you have installed your springs & shackles etc. This is even more vital if you are doing some really custom work like Revolver Shackles etc. ( Note this only applies for the rear shocks as the front shocks stay the same length no matter how high you go )

Even if you are not going to change anything else on your suspension - a change of shocks can make a big difference to your ride. The standard shocks are pretty ordinary & are lucky to see out 50000kms ( especially if you 4wd regularly ) Once you start upgrading or lifting your suspension then new shocks are a must anyway.

The Shocks that come in the Ultimate & TJM Lift Kits are pretty good - & have been valved to give a decent ride on & off road - however if you are customizing your own Suspension then there is a better way -

Adjustable Shocks - there are 2 brands which I can reccommend - the Rancho RS9000 & Koni Shocks. Both of these are excellent shocks & give you the ability to change the Damping rate to however you like it - soft or hard it doesn't matter. If you are really keen then the Rancho's have an incab controller so you can change the damping rate in seconds as you drive !!
    I run Koni's myself at the moment, here are the Part. No's for the Shocks I have. The rear shocks are long enough to run a 85mm rear lift consisting of 60mm lifted Springs & 25mm shackle lift.

Koni Front - Part No. 802606 Adjustable 0896 ( Length : Compressed - 238mm/9.6" , Extended - 374mm/14.75" )
    Koni Rear - Part No. 801680 Adjustable 9505 ( Length : Compressed - 294mm/11.6" , Extended - 485mm/19.2" )

There is also some really good info on measuring shocks & a full Rancho Shock guide at www.off-road.com/4x4web/toyota/tech/shocks/

One other option you have if you are after some extra lift or greater load carrying ability from your Standard Leaf Springs is to fit a set of Gabriel Highjacker Air Shocks - these have an Air Fitting that allows the Shock to be ' pumped up' to give some extra height for more clearance or when carrying heavy loads. They are inexpensive & easy to fit.

Quote Originally Posted by MAD MAX View Post
    ek kan nie onthou waar op die forum het ek dit gesien nie maar iemand het gepraat van die torsion bars re locate op die splines. ek is nie seker hoe dit werk nie maar dit lyk my die hele torsion bar word af gehaal en dan word dit met n paar splines aan geskyf om nie soveel stress op die torsion bars te sit nie maar om nog steeds die nodige lift te kry. is daar iemand wat dit al probeer het om te se of dit sal werk of nie
    Dit klink nogal soos 'n goeie plan. Het iemand meer inligting hieroor?

Tuna D4D 4x4 A/T (it's a bakkie-based, cheap 'n nasty, cut-price, built-to-cost vehicle for the third world intentionally positioned in the market for those who cannot afford a Prado (Toyota's proper SUV))

http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?p=1973848#post1973848

Page 1 of 2 1 2 LastLast