Grand Cherokee whose got a WJ with a Lexus V8 conversion?

Results 1 to 17 of 17

Question whose got a WJ with a Lexus V8 conversion?

Hi all

I was wondering, have anyone done a succesful V8 lexus (or any other) conversion on their WJ.
    Who did it?
    How long did it take?
    What is the fuel consumption, power and general performance like?
    Would you do it again if you had the choice?
    Last edited by LuckyLuke; 2010/12/22 at 09:31 AM. Reason: spellllinggg
    76 Jeep CJ6 (283 Chevy V8 3" Lift)
    02 Jeep WJ V8 4.7 HO Overland (*Sold*)
    03 Jeep WJ CRD 2.7 Laredo (*Sold*)
    09 Land Rover Discovery 3 SE TDV6
    07 Toyota RAV4 2.0 VX (SWAMBO)

Remember east is east and west is west and never shall thy meet.

I agree with Andre ............... get a 4.7 JEEP motor.

EEEEEEEEEaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuwwwwwwwwww!!!!!!!!
    Does this mean that you have to call this WJ a CAR?
    Now Thys, this is Cruel BASTARDIZATION!!!!
    It's a J e e p thing...........you would'nt understand!!
    Ek ry met stok-ou Jeeps, want dan dink almal ek's al lankal ryk!!
    Gee vir my 'n Coke......skoon Coke......met 'n dubbel Brannas in asseblief!!

......of cause I love you grandma - you gave birth to mommy and daddy.........!!!!!! Nee, sies man - you just don't do it............

MUD - The all natural and essential beauty cream for your Jeep........

Johan
    2002 WJ OVERLAND 4.7 HO

jislaaik, jammer ouens, ek vra net

maar as ons kyk na Jeep se geskiedenis, dan sal julle opmerk dat die enjin wat willys gebruik het in die 2e wereld oorlog oorspronklik uit hulle platkar van daai tyd uit kom, en die Jeep was in elk geval einlik grotendeels 'n Ford, maar omdat Willys beter produksie kapasiteit gehad het is die kontrak aan hulle aangewys. Willys het toe aan Kaiser verkoop, en later het AMC Jeep gekoop en hulle enjins begin gebruik en vandag Chrysler. Later is jeep ook deur Mahindra in Indie gebou, selfde as die CJ5, CJ6 en CJ7 wat vir die publiek hier naby PE, in Uitenhage by die VW fabriek aanmekaar gesit is. Baie van die parte op die CJ's is ook inderdaad direk afkomstig van GM (kyk maar na die stuur kolom, en die steeringbox - vir SA modelle was die steeringbox van Holden afkomstig). Die WJ 2.7 CRD spog met 'n Mercedes enjin, en die hele voertuig word nie in die VSA aanmekaar gesit nie maar in Europa.

Ek voel dus heel gelukkig met my 1957 283 Chevy V8 enjin in my 1976 Jeep CJ6 (toe onder AMC, aanmekaar gesit by VW in Uitenhage, oorspronklik met die 3.8 Rambler 6 sillinder). Sover ek kan gebruik ek standaard parte, veral vir detail soos die kant liggies, selfs die skakelaars op die paneelbord. Oorpronklik het die Jeep die 3 spoed T150 gehad, en nou het hy 'n T18A 4 spoed met die granny 1e in (maar die ratkas was 'n opsie daai tyd). Vir kragstuur het ek 'n Mercedes 380SE se steerinbox gebruik, want die afmetings was die naaste aan die standaard boks.

Maar ja, die WJ is 'n perd van 'n heel ander kleur met sy elektronika wat selfs die handelaars nie verstaan nie.

Ek beplan egter nie om 'n ombouing in my WJ te doen nie, maar ek is wel geintereseerd om te hoor of ander het. Almal rave oor die Lexus V8 enjin, maar ek ken nie een persoon wat dit al suksesvol met die WJ gedoen het, nie ek weet van twee WJ's waar gepoog is om die Lexus ombouing te doen, maar nie een van daai twee loop al nie (en dit is omtrent 9 maande wat die ouens al sukkel)

Die koste van die Lexus enjin is goedkoop, R6500, maar as jy die jeep ratkas wil gebruik het jy 'n stand-alone controller nodig vir die ratkas. Die enjin het ook sy eie beheerstelsel nodig. En 'n custom bellhousing gaan jou baie meer kos as wat die enjin gekos het. As jy die lexus ratkas gebruik moet jy nog die ratkas met die vierstrek ratkas koppel - duur ingeneurs werk as jy nie self 'n milling machine en 'n draaibank het nie.

Ek kan nie sien dat die ombouing 'n goedkoop seepglad opsie vir die WJ is nie. Ek kan nog verstaan in 'n Hilux of 'n Land cruiser, waar dit tog uit dieselfde stal is.

In elk geval, ook maar net akademies tot iemand sy vinger in die lug kan druk en se: Ek het dit laat/ge doen, myne werk, dit is waar, hoe, hoeveel en hoe gellukkig ek is daarmee.

Toemaar, dis net daai T woord wat dit so moeilik maak.....
    As ek ooit so iets moet doen sal ek die 1 uzfe en transmission gebruik en 'n adaptor kry vir die transfer box.
    Ek dink persoonlik die lexus ombouing werk goed in voertuie waar daar oorspronklik nie baie elektroniese interaksie was tussen die engine en die res van die voertuig nie, maar in die WJ gaan jy sukkel om die lexus control met die res van die voertuig ge-intregeer te kry.
    Alles is moontlik, maar jy moet die geld en tyd he om dit te laat werk.
    Ek dink teen die tyd wat jy al die geld spandeer het, kan jy dan net sowel 'n rebuild 4,7l gekoop het.
    En, as ek so vinnig kyk, is die 1 uzfe so paar perde swakker as 'n 4.7l.

MUD - The all natural and essential beauty cream for your Jeep........

Johan
    2002 WJ OVERLAND 4.7 HO

al pyn met die 4.7 is dat jy die ratkas ook gaan nodig he, die 2.7 kom met 'n mercedes 7.22 ratkas, so daar is ook maar baie kostes verbonde. Sal 10 teen 1 die transmission controller en ECU ook nodig he...

Ek wonder maar net, sal 'n M/B 420 of 500 masjien nie werk op daardie ratkas nie?
    Johan van Niekerk. I can't spell and my grammar sucks, so deal with it!
    2010 Jeep G/C 5.7 V V T Hemi Overland
    2007 Xplorerhttp://www.fuelly.com/dashboard/

self have done a few conversions, and am about to do a lexus V8 conversion!! once life settles down!! been one mad hectic year!!

however that conversion is going into a Courier 4X4!!

one does a conversion, when it results in an improvement on the original set up!!
    how does one improve on the WJ V8 set up by doing a lexus V8 conversion?!!?
    even if one argues that the Lexus is a better option BlaBla Bla Bla!!
    one then loses lots of options, like the Overhead/fuel consumption/distance to empty/instant fuel consumption . . . . . sure there are other options one looses!!

if the WJ V8 package did not work then the Lexus would be an option!!
    however lets say that the 4.7 V8 needs major attention, for R28k one gets it redone, and that would then go with out the headache of sorting out a conversion on a complicated vehicle that works!!

the Gearbox on the WJ is a top notch unit, that is still in production even in much bigger units from Chrysler!!
    the gearbox that comes with the Lexus V8s dont seem to last too well, have heard of quiet a few of them that break!!
    not to mention the fancy gearbox controller that comes on the WJ, that adjust change patterns to ones driving style!!

4.7 V8 has no distributer, the 1UZ-FE has two!! and distributors is something that over time always wear and WILL need attention!!
    4.7 V8 no spark plug leads!!
    4.7 V8 no timing belt, and idler pulleys!!

think thats enough reasons!!

Quote Originally Posted by LuckyLuke View Post
    jislaaik, jammer ouens, ek vra net
    I had a stunning ZJ, lift and Cooper rubbers and lots more, but someone had the motor converted to a 2.4 TD Dishwasher motor (the T word). What a gemors! Bought it like that from a dealer. They could not even sort it out! Lost the management display system and rev counter. Had endless problems with injector pump and turbo intercooler system. Had to give it a happy home after two years. Thys le Roux called it the Bastardized Jeep! Currently driving a stock standard 4L WJ, management system and rev counter that works perfectly!!
    Last edited by HennieZJ; 2010/12/24 at 11:53 AM.
    It's a J e e p thing...........you would'nt understand!!
    Ek ry met stok-ou Jeeps, want dan dink almal ek's al lankal ryk!!
    Gee vir my 'n Coke......skoon Coke......met 'n dubbel Brannas in asseblief!!

Maybe check on gumtree I see there is a guy selling a 3.1 engine cause he replaced his with a Lexus V8. He seems to be based in bloemfontein. Maybe give him a call?
    2019 Pajero sport
    2007 Pajero 3.2 GLS lwb
    2000 blister 3.5 shorty
    1998 Shorty 3.0 GLX

Default Re: whose got a WJ with a Lexus V8 conversion?

Good day mateys

Got my Jeep WJ 2003 4.7 V8 in the fall of 2017, paid a deposit of half the conversion to wait 6 months for the guys, who runs the racket, to do absolutely Jack #### (someone I'll introduce to you later) anywho, so his mate, that collected my Jeep way back when, then had a go as it was now his turn to do the conversion, but against my wishes he put the 4L 3UZ in and mated it with the Jeep's original gearbox with a bellhousing, a task he simply was not (or anybody really, unless he could write new firmware for the TCU that speaks with the Japanese ECU) cut out to do, he had his abilities and his ambitions mixed up.

So after another call it 8 months and the first lawyers on board I took it to Sam from Pretoria North (de Beer) who did the long engine (plus gearbox) and installed it successfully so that another unscrupulous services provider could quote me for things I need (bigger radiator) (unnecessary), bigger battery (he quoted 100ah, installed 80, claimed he does not know that battery capacity is rated in Ah), also a new key with remote inside, on delivery though remote not inside, just, get this, insulation tape around old remote? I'd rather not mention his name, because if you wrote this, dear reader and I knew the guy's name and saw him somewhere, don't care that it was your car and none of my business, I'd just say I'd have a word with him and that's all I have to say about that.

So after these four converters were done and paid for the conversion including aircon, the car is currently at the aircon place in Newcastle KZN after which I'll take it to Heinrich at Andrew (Bad Santa's) (Zone Offroad) place to sort out all the bushes and that death wobble which WJ owners are struggling with and where I found his details and the solution here on this forum.

So after the battery/key remote clown, I drove it to Newcastle from Pretoria, all the #### people (accept Sam) behind me, I take it to Pieter number two, not the towing 4L *%$#, so Pieter is at PJ's (something like diff and something there next to the Nucandu river in Newcastle) and he had to drop the engine 140mm because of the vibrations so the drive shafts has a smaller angle and subsequently also a lower centre of gravity, I'd have gone to Pieter first, which I suggest everyone does, you won't see your car for about 2 months anyways (if you follow this route) so just drive it 360km down and they'll even include custom branches in order for the engine to fit in the narrower engine bay and not bloody destroy the integrity of the structure by cutting into the chassis right?

So after Pieter 2 and Quinton from Carcool, Heinrich of Zone Off Road since that fall, I’ll send the updates, it’s been a hell of a 3 years, but I’m living overseas so it just annoyed me each visit to SA to have to beg, borrow and hire cars when I have a perfectly good Jeep right?
    That’s the story, but if you like reading so much I’ll now carry on about computer boxes and wiring harnesses (loom in international speak), actually I won’t, suffice it to say that nobody does it in South Africa (just runs engine with 4 wires I think), only this guy https://youtu.be/MhlhqwcbDoc in New Zealand I’m going to try and get this loom right now in fact this custom 1UZ harness that plugs into the Jeep’s computer box, imagine that, no more driving of an implement without a cluster for fuel in tank, temp, speed and revs!

I’ll let you know, if you were a shrink, reader, I’d owe you another R800, but you’re not, so do the conversion, which no psychiatrist would and see if it could make you feel good with 10km to the litre as opposed to the original 4kms and then a 40Kw (at least) hike in power performance, so yes, that’s it from my side. Lekker day
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	IMG-20160913-WA0008.jpg 
Views:	59 
Size:	295.1 KB 
ID:	555306   Click image for larger version. 

Name:	IMG-20190903-WA0003.jpg 
Views:	63 
Size:	87.4 KB 
ID:	555307  
    Last edited by Thysticles; 2020/01/29 at 08:36 AM. Reason: To attach a picture or two

Quote Originally Posted by Thysticles View Post
    Good day mateys

Got my Jeep WJ 2003 4.7 V8 in the fall of 2017, paid a deposit of half the conversion to wait 6 months for the guys, who runs the racket, to do absolutely Jack #### (someone I'll introduce to you later) anywho, so his mate, that collected my Jeep way back when, then had a go as it was now his turn to do the conversion, but against my wishes he put the 4L 3UZ in and mated it with the Jeep's original gearbox with a bellhousing, a task he simply was not (or anybody really, unless he could write new firmware for the TCU that speaks with the Japanese ECU) cut out to do, he had his abilities and his ambitions mixed up.

So after another call it 8 months and the first lawyers on board I took it to Sam from Pretoria North (de Beer) who did the long engine (plus gearbox) and installed it successfully so that another unscrupulous services provider could quote me for things I need (bigger radiator) (unnecessary), bigger battery (he quoted 100ah, installed 80, claimed he does not know that battery capacity is rated in Ah), also a new key with remote inside, on delivery though remote not inside, just, get this, insulation tape around old remote? I'd rather not mention his name, because if you wrote this, dear reader and I knew the guy's name and saw him somewhere, don't care that it was your car and none of my business, I'd just say I'd have a word with him and that's all I have to say about that.

So after these four converters were done and paid for the conversion including aircon, the car is currently at the aircon place in Newcastle KZN after which I'll take it to Heinrich at Andrew (Bad Santa's) (Zone Offroad) place to sort out all the bushes and that death wobble which WJ owners are struggling with and where I found his details and the solution here on this forum.

So after the battery/key remote clown, I drove it to Newcastle from Pretoria, all the #### people (accept Sam) behind me, I take it to Pieter number two, not the towing 4L *%$#, so Pieter is at PJ's (something like diff and something there next to the Nucandu river in Newcastle) and he had to drop the engine 140mm because of the vibrations so the drive shafts has a smaller angle and subsequently also a lower centre of gravity, I'd have gone to Pieter first, which I suggest everyone does, you won't see your car for about 2 months anyways (if you follow this route) so just drive it 360km down and they'll even include custom branches in order for the engine to fit in the narrower engine bay and not bloody destroy the integrity of the structure by cutting into the chassis right?

So after Pieter 2 and Quinton from Carcool, Heinrich of Zone Off Road since that fall, Iíll send the updates, itís been a hell of a 3 years, but Iím living overseas so it just annoyed me each visit to SA to have to beg, borrow and hire cars when I have a perfectly good Jeep right?
    Thatís the story, but if you like reading so much Iíll now carry on about computer boxes and wiring harnesses (loom in international speak), actually I wonít, suffice it to say that nobody does it in South Africa (just runs engine with 4 wires I think), only this guy https://youtu.be/MhlhqwcbDoc in New Zealand Iím going to try and get this loom right now in fact this custom 1UZ harness that plugs into the Jeepís computer box, imagine that, no more driving of an implement without a cluster for fuel in tank, temp, speed and revs!

Iíll let you know, if you were a shrink, reader, Iíd owe you another R800, but youíre not, so do the conversion, which no psychiatrist would and see if it could make you feel good with 10km to the litre as opposed to the original 4kms and then a 40Kw (at least) hike in power performance, so yes, thatís it from my side. Lekker day
    It really sounds like someone had you swinging from your "Thysticles"....
    There is a myriad of guys that do the conversions on the WJ jeeps in Johannesburg and Pretoria. It just once again shows how many sharks there are out there.

When doing a conversion on a WJ or any other vehicle that run a CANBUS system .....you NEVER EVER cut any wires of. Use all the original sensors of the original engine and fit a Tone wheel for the rev counter to work.

In short you will run 2 independent ECU's in your vehicle. One for the original sensors etc and one that keeps the Lexus or whatever engine you running happy and purring.
    Even with an aftermarket system like Spitronics or Gotec or whatyever you desire...it will stay the same as above.

As soon as you start cutting wires...things start to not work...Look at it like this...The canbus is the network system. Cut one wire and the network is down. You will have issues.
    Sakkie van Staden
    Silver de Lange.2003 WJ Jeep..NOW powered by a 4L VVTI V8 Defy motor Forum Rebuild thread

2004 Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD Diesel power....4 inch Home build Long arm lift
    Past
    Jeep 3.1 Wj..AKA Turbo Esel (RIP)
    Man made it....Man Fix it.....
    I'm going to use all my tools, my God-given ability, and make the best life I can with it.
    LeBron James

En sakkie, joune werk perfek. So dit is heel moontlik
    Vrywaring: Niks wat ek hier kwyt raak moet hoegenaamd as feite beskou word nie.

Quote Originally Posted by Reenen View Post
    En sakkie, joune werk perfek. So dit is heel moontlik
    Ja hy werk absoluut 100%. Alles werk soos wat hy uit die fabriek uit kom. Amper 4 jaar nou al.
    Sakkie van Staden
    Silver de Lange.2003 WJ Jeep..NOW powered by a 4L VVTI V8 Defy motor Forum Rebuild thread

2004 Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD Diesel power....4 inch Home build Long arm lift
    Past
    Jeep 3.1 Wj..AKA Turbo Esel (RIP)
    Man made it....Man Fix it.....
    I'm going to use all my tools, my God-given ability, and make the best life I can with it.
    LeBron James

Smile Re: whose got a WJ with a Lexus V8 conversion?

Quote Originally Posted by Sakkie7 View Post
    It really sounds like someone had you swinging from your "Thysticles"....
    There is a myriad of guys that do the conversions on the WJ jeeps in Johannesburg and Pretoria. It just once again shows how many sharks there are out there.

When doing a conversion on a WJ or any other vehicle that run a CANBUS system .....you NEVER EVER cut any wires of. Use all the original sensors of the original engine and fit a Tone wheel for the rev counter to work.

In short you will run 2 independent ECU's in your vehicle. One for the original sensors etc and one that keeps the Lexus or whatever engine you running happy and purring.
    Even with an aftermarket system like Spitronics or Gotec or whatyever you desire...it will stay the same as above.

As soon as you start cutting wires...things start to not work...Look at it like this...The canbus is the network system. Cut one wire and the network is down. You will have issues.
    Thanks Sakkie, this definitely sounds viable, although I have my hands in my hair again, for I just got the Jeep to test drive and there breaks the engine, I've sourced a new one, so all is not lost, can you point me to anyone who will fit this engine, the canbus and the front diff locating bushes and tierod ends?

PS, you could be glad your last name is not de Kock?