Land Cruiser opgradeer - gedagtes.

Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 20 of 24

Question Land Cruiser opgradeer - gedagtes.

Nadat ek lank geworstel het met gedagtes oor die LC 200, het ek besluit om te hou wat ek het...my 100 series is 20 jaar oud, 320k+km op die klok, en nou benodig dit bietjie TLC. Ek soek raad en opinies asseblief...
    Een van my vrae gaan oor die moontlikheid om 'n nuwe - of dan nuwer enjinin te bou. Verbaas oor die relatief lae koste van vervangingseenhede - ratkas ingesluit - wat beskikbaar is!
    Nou is die vraag natuurlik, is dit die moeite werd, en gaan dit moontlik wees om bv. 'n vyfspoedratkas in die standaard 4spoed se plek in te bou...met "tiptronic" skakeling sal lekker wees.
    My LC mis vir seker 'n klompie perde teen hierdie tyd, en ek dink 'n nuwer enjin sal daardie probleem oplos?
    Natuurlik gaan dit vir my 'n klomp geld kos, maar beduidend minder as wat 'n nuwe motor sal kos!
    Ek beplan ook om alle suspensie busse, en moonltik wiellaers ook, te vervang.
    Ek wil ook 'n verandering aan die bestaande petroltenk opset laat doen. Die huidige 'breather' vir die petroltenk sit onder die vlak van die tweede tenk - derhalwe, wanneer sake warm raak raak, word petrol deur die "breather" uitgestoot. Dit maak dat die kar gedurig stink na petrol - veral wanneer dit volgegooi word! Daar is klaarblyklik 'n koolstof filter wat veronderstel is om die reuk te absorbeer, maar ek glo die filter is hoeka lankal sopnat en versadig van die petrol, dat dit nie meer werk nie! Ek wil die 'breather' opskuif na die tweede tenk se bokant...Nou die dag in Worcester, het die petrol sommer uit die kar uit gestroom!
    Verder moet die kar ook 'n nuwe "cruise control" kry, of moet die huidige stelsel aangepas word by SA standaarde.
    Ek kyk ook na 'n verandering van die huidige paneelbord. Dis lekker om 'n raakskerm rekenaar te he wat alles kontroleer- van die foon tot die navigasie en lugversorger...maar alles is in Japanees, en kan nie opgradeer of verander word nie - dus - "useless"! Ek hoop die bedradingsklos van die 100 reeks is redelik standaard, want kan ander toerusting redelik maklik ingeskakel word. Ek glo DIT is die grootste uitdaging, want as dit nie reg gedoen word nie is die kar onmiddelik -"scrap"! Ek wil die gewone SA opset insit met die lugeversorger afsonderlik van die radio/navigasie/bluetooth opset. Ek het nie tyd vir TV in 'n kar nie en sal met liefde sonder daardie funksie klaarkom! As 'n nuwe opset kom met 'n tru-kamera, sal ek nie my neus optrek nie!
    Ek dink kennelik buite die boks op hierdie stadium, maar dis omdat ek moet. Die 200 praat nie met my nie en die alternatief is (te) duur....ek kyk na Gelandewagen as alternatief.
    Wanneer ek antwoorde het oor die koste en betroubaarheid van dit wat ek wil laat doen, kan ek 'n besluit neem of dit enigsins gedoen gaan word...
    En dan sal 'n paar nuwe pens en diff beskermers, en glystawe goed te as kom...
    John van Dyk
    Land Cruiser VX 4.7l V8 1999
    Mercedes Benz E 200K 2005 ma se ryding...niks meer besem nie!
    Kia Sportage 2007 2.0 CRDI -seun se ryding
    Kia Sportage 2012 2.0i AT - seun se ryding
    Noname Boswa
    Honda CRV 2005 -2.0i VTEC seun se ryding...verkoop

Default Re: Land Cruiser opgradeer - gedagtes.

`n Vriend van my het `n 70 Series DC net so op `n 200 Series 4.5 diesel V8 se onderstel gesit. Die 200 Series se bedrading en alles behou
    It is not what you buy its what you build.

John,

My broer op Stellenbosch verkoop sy Cynus V8. Baie netjies, maar sitplekke se leer wys wear. Ook ouer model, hy soek nie baie geld vir hom nie. Hy het net te veel rygoed op die werf.

Petri kyk op die oomblik om hom te koop, so kontak hom. Dalk goedkoper opsie.

Laurel {dis nou my broer) is ook 'n mediese man, soos jy.

Maar praat eers maar eers met Petri.
    Last edited by mvcoller; 2020/01/12 at 08:14 AM.
    Malcolm van Coller - retired but remained living in Johannesburg (love it here, can find everything you want and need here in Jhb)
    2011 Nissan Pathfinder 2,5 CDi LE Manual (Standard Traction Control plus Front Diff Locker)
    2008 Nissan Patrol 3.0 TDi GL (Packing system, 60lt water tank, std rear locker, LOKKA on front, two 105ah aux batteries on NL system, larger Cirrus intercooler, complete 76mm exhaust system)
    2003 Bushwakka Shorti (extra luggage space for customers on when on safari (with 160 H/Moon Star Gazer RTT and 100lt water tanks)
    Ex 1999 Nissan Terrano 2.7 TDi (Limited Slip Diffs Front and Rear) with Jurgens RTT for Guiding trips
    Ex 2011 Conqueror Supra II for personal camping
    Ex 1995 GQ Patrol GLX 3 speed Auto (disaster that box was!) - Lexus V8 transplant
    Ex 1984 Nissan Safari (Poelies Vehn) 2.8 Stationwagon with 5 speed conversion, rusted like it was paid to rust!
    Ex 1995 Sani 3.0 V6 Exec
    Ex 1994 Venture 2200 with lock diff (Company vehicle) that whet my appetite for overlanding.
    Many 4x4s in National Service (Landies, Jeeps, Willys, Bedfords, Unimogs and Buffels)

Pm my jou WhatsApp nommer, dan stuur ek vir jou fotos en meer oor die voertuig.

2001 Landcruiser Cygnus. 4.8 petrol
    342 000 km on clock.
    Grey import vehicle but obviously registered legally.
    Body work is very good.
    New starter and engine in good nick.
    Leather seats in front are well used but no tears.
    Last edited by mvcoller; 2020/01/12 at 08:45 AM.
    Malcolm van Coller - retired but remained living in Johannesburg (love it here, can find everything you want and need here in Jhb)
    2011 Nissan Pathfinder 2,5 CDi LE Manual (Standard Traction Control plus Front Diff Locker)
    2008 Nissan Patrol 3.0 TDi GL (Packing system, 60lt water tank, std rear locker, LOKKA on front, two 105ah aux batteries on NL system, larger Cirrus intercooler, complete 76mm exhaust system)
    2003 Bushwakka Shorti (extra luggage space for customers on when on safari (with 160 H/Moon Star Gazer RTT and 100lt water tanks)
    Ex 1999 Nissan Terrano 2.7 TDi (Limited Slip Diffs Front and Rear) with Jurgens RTT for Guiding trips
    Ex 2011 Conqueror Supra II for personal camping
    Ex 1995 GQ Patrol GLX 3 speed Auto (disaster that box was!) - Lexus V8 transplant
    Ex 1984 Nissan Safari (Poelies Vehn) 2.8 Stationwagon with 5 speed conversion, rusted like it was paid to rust!
    Ex 1995 Sani 3.0 V6 Exec
    Ex 1994 Venture 2200 with lock diff (Company vehicle) that whet my appetite for overlanding.
    Many 4x4s in National Service (Landies, Jeeps, Willys, Bedfords, Unimogs and Buffels)

Dankie Malcolm, maar nee dankie.
    As ek 'n ander ryding koop sal dit baie nuwer wees. Dan sal ek die geld daarvoor uithaal, maar AS die opgradering se koste redelik is, sal ek hou wat ek het. Ek wil juis van die "grys" inhoud ontslae raak. En die Cygnus het meer op sy klok as myne...dus koop mens net dieselfde stel frustrasies...Ek weet wat ek het aan my huidige kar, en ek hou daarvan...ek sal nie nou 'n ander, ewe ou, 'onbekende' kar koop nie.
    John van Dyk
    Noname Boswa

Doen dit, en dokumenteer die hele proses vir ons.
    Vrywaring: Niks wat ek hier kwyt raak moet hoegenaamd as feite beskou word nie.

Hi John, I appreciate the logic that you are following in upgrading your Land Cruiser. A couple of years ago I was inclined to follow a similar process with my 1993 110 Defender. However, I was then fortunate to find a 2013 G300 Professional, which has now become our principal overlander. I still maintain the Defender, which can do a trip to Ethiopia or Angola at the drop of a hat. I have three questions, looking at your list of intended upgrades. 1. What is it that you want to do with the upgraded vehicle? 2. What is the comparative advantage of a Gelandewagen relative to your intended upgrade? 3. Following the upgrade, what do you reckon will be the remaining service life of your Cruiser?

Quote Originally Posted by HW Short View Post
    Hi John, I appreciate the logic that you are following in upgrading your Land Cruiser. A couple of years ago I was inclined to follow a similar process with my 1993 110 Defender. However, I was then fortunate to find a 2013 G300 Professional, which has now become our principal overlander. I still maintain the Defender, which can do a trip to Ethiopia or Angola at the drop of a hat. I have three questions, looking at your list of intended upgrades. 1. What is it that you want to do with the upgraded vehicle? 2. What is the comparative advantage of a Gelandewagen relative to your intended upgrade? 3. Following the upgrade, what do you reckon will be the remaining service life of your Cruiser?

Good Questions! All three
    1. With upgrades I will continue using it as my principal overlanding/holiday vehicle. With the upgraded electronics (in fairness this is my main gripe!), one woud be able to better communicate with those left behind, and will be able to utilise more of the entertainment gadgets available nowadays, for the longer stretches of road, and IF I can find an entertainment system that can incorporate Garmin and T4A I can do away with some loose standing equipment that clutters up space.
    I mentioned a new engine - but that is not my principal requirement... The original still has plenty life in it . I have just finished an extensive tour of Namibia, which included Khaudum - with a trailer...no enigine issues...other issues.. yes a few - but all related to add-ons, or changes I had made; to the suspension for instance - bad workmanship caused the air helpers not to function and a badly installed shock absorber caused this one new shock to completely brake off!
    3.Following the upgrade, IF I do everything I mentioned, I will be looking at another 10 year lifespan for Knersus.
    2. The Gelandewagen is a very capable offroader. My brother has an old Gwagon (early 1980's), and even with it falling apart for the most, it still goes on! I like the availability of "oomph", when I want it - this is somewhat lacking in the LC 200 series - which does not mean the 200 is rubbish! The LC is hugely underpowered in comparrison - 4.5 liter V8 churns out 173kW and the GWagon's 3.0 liter set-up creates 180kW - but it feels like so much more! I just like the feel of the G350. The Gwagon feels like my 100( V8 Petrol) where it concerns POWER, but it does not run out of steam as does Knersus...Knersus is happy chugging along at 120-130 kph, but beyond that there are some issues...not that I want to race...It is smaller than the Cruiser, but it is only me and my wife on long trips now, and the huge space is uneccesary. Because of it's box like shape, in the Gwagon, it seems easy to install a drawer system for instance.
    And you know what...I have had many Toyota dealer bluntly asking asking me whether I have gone insane, wanting to exchange my current 100 for the 200 series....At the last mishap in Worceter, the dealer told me he'd be more than happy to take the 100 off my hands if I were going to be stupid enough to get a 200 instead...his words to me...and they fixed the car for free - even waved 3 hours of labour cost!
    I don't think the Gwagon is the ultimate answer for my overlanding needs, but that (ultimate) vehcle is "ouchly" expensive, and I wonder about it's durability and practicality for me - having a vehicle dedicated to purely off road trips is a bit of a pipe dream for us living in the real world!
    Another concern is fuel..I do believe that the Gwagon is somewhat lighter on juice, but this is not my main concern...it seems the newer 200 is just as thirtsty as it's brothers - the 76's, 79's the 80's and 100 series....
    Trouble is: I got my 100 series trained to my hand. Some upgrades already in place like a long range fuel tank - with it's issues - Ironman suspension, Aftermarket bumper front an rear, with winch attachments front and rear, high lift jacking points, recovery points, and a roof rack, and modified drawer system in the back....it already is close to a complete overlanding vehicle ....
    John van Dyk
    Noname Boswa

John, my (biased) opinion for what it's worth. If you are considering traveling further north than Zambia, do not consider anything other than your basic Land Cruiser. Spares, simplicity, local expertize.......
    Landcruiser 76SW.

ďGreat journeys are memorable not so much for what you saw, but for where you campedĒ.

At least "Once a year go someplace you have never been before" Delai Lama.

Trans East Africa 2015/2016 Trip report http://www.4x4community.co.za/forum/...e16?highlight= from post 315.

John in my opinion you are aiming for the impossible. You will never get to what you aim for. My opinion though, but fairly educated experience.
    At some stage you have to go newer. I speak from some hard won experience.

My son is a Toyota master tech and he speaks very highly of the 200 for what its worth.
    We can't change the wind but we can set our sails

What motor and gearbox combo have you currently got?

upgrading the infotainment system is actually pretty easy on the 100 VX or GX. Lots of aftermarket systems which will do exactly what you want, and itís mostly plug and play. On the 100 series you donít even need to cut into the dash. wiring will most likely be ISO spec, unless itís a grey import with the factory satnav, that may be different, but adapter kits are available on eBay and from decent sound system stores.

depending on how much you want to spend, I would look at sourcing a 1HDFTE and fitting that, with a newer gearbox (5 or 6 speed), or even keeping the 4 speed, as the 100 with the 1HD had this box anyway and went well.

actually, my personal choice would be to fit it with a 5 speed manual from the 105, with the 5th gear upgrade and applicable ratio. Changes, but I am guessing you want to stay auto.

this sort of conversion will set you back about R150k If done right, but itís a lot less than a new (or used) 200. The 1HDFTE with the right pump tuning will run like you canít believe, use half the fuel you are currently using.

Click image for larger version. 

Name:	IMG_1775.jpg 
Views:	223 
Size:	183.7 KB 
ID:	554182

Name:	IMG_1776.jpg 
Views:	184 
Size:	189.7 KB 
ID:	554183
    Vrywaring: Niks wat ek hier kwyt raak moet hoegenaamd as feite beskou word nie.

Quote Originally Posted by Reenen View Post

Name:	IMG_1775.jpg 
Views:	223 
Size:	183.7 KB 
ID:	554182

Name:	IMG_1776.jpg 
Views:	184 
Size:	189.7 KB 
ID:	554183
    Sies, spoeg uit my kind. Dis ga ga daai.

Hi john. I currently drive a 200 series but prior to this the 100. I loved the 100 and last year took the decision to purchase a EfI 4500 and lengthen the chassis and convert it into a king cab. This was done in Jhb by Ballies. I am putting a bush lapa bosluis on the back. THE 200 series is great but somehow the 100 series has always been my favorite and when I sold it I felt like I was losing a member of the family. Incidentally when I started the project I met with a lot of recovery people and was told on numerous occasions that the 2004 to 2007 EfI was the most reliable vehicle to do the project on. It is going to be an interesting project and next month it goes down to the cape for the fitting. I would fix up your 100 if I was in your shoes. Good luck.⁰

I am inclined to support your logic to upgrade your 100 instead of acquiring a new vehicle. Point is, with your 100 you know what you have, any other vehicle (whether new or 2nd hand) is a variable that requires a learning curve before you can get out of it what you had in your previous vehicle. My G300 Professional and 110 Defender are parked next to each other at my house. When I look at them, the first thing that comes to mind is that the G-Class speaks German and the Defender speaks to me. The joke is that Defender owners can hear grass grow. Maybe it is so, but everry noise and every squeak and every rattle in the Defender I can place, given the time I spent in its driver seat over 27 years, covering more than 400,000km and visiting 28 different countries. I know its on-road and off- road capabilities, when I fill up at a garage I can guestimate to the litre the amount of diesel to fill the tank. The G-Class has all the pedigree, the solidness, the quality, the numbers; yet, we still have to develop a common language. I know it will come, eventually... By that time, I am sure, my Defender will probably have a new electrical harness, new light fittings all around, who knows maybe a BMW 3-litre diesel motor with automatic gearbox. So yes, to make a short story long, go for your rebuilding project of what you have, and have lots of fun doing it

QUOTE=john_ysbeer;4303609]Good Questions! All three
    1. With upgrades I will continue using it as my principal overlanding/holiday vehicle. With the upgraded electronics (in fairness this is my main gripe!), one woud be able to better communicate with those left behind, and will be able to utilise more of the entertainment gadgets available nowadays, for the longer stretches of road, and IF I can find an entertainment system that can incorporate Garmin and T4A I can do away with some loose standing equipment that clutters up space.
    I mentioned a new engine - but that is not my principal requirement... The original still has plenty life in it . I have just finished an extensive tour of Namibia, which included Khaudum - with a trailer...no enigine issues...other issues.. yes a few - but all related to add-ons, or changes I had made; to the suspension for instance - bad workmanship caused the air helpers not to function and a badly installed shock absorber caused this one new shock to completely brake off!
    3.Following the upgrade, IF I do everything I mentioned, I will be looking at another 10 year lifespan for Knersus.
    2. The Gelandewagen is a very capable offroader. My brother has an old Gwagon (early 1980's), and even with it falling apart for the most, it still goes on! I like the availability of "oomph", when I want it - this is somewhat lacking in the LC 200 series - which does not mean the 200 is rubbish! The LC is hugely underpowered in comparrison - 4.5 liter V8 churns out 173kW and the GWagon's 3.0 liter set-up creates 180kW - but it feels like so much more! I just like the feel of the G350. The Gwagon feels like my 100( V8 Petrol) where it concerns POWER, but it does not run out of steam as does Knersus...Knersus is happy chugging along at 120-130 kph, but beyond that there are some issues...not that I want to race...It is smaller than the Cruiser, but it is only me and my wife on long trips now, and the huge space is uneccesary. Because of it's box like shape, in the Gwagon, it seems easy to install a drawer system for instance.
    And you know what...I have had many Toyota dealer bluntly asking asking me whether I have gone insane, wanting to exchange my current 100 for the 200 series....At the last mishap in Worceter, the dealer told me he'd be more than happy to take the 100 off my hands if I were going to be stupid enough to get a 200 instead...his words to me...and they fixed the car for free - even waved 3 hours of labour cost!
    I don't think the Gwagon is the ultimate answer for my overlanding needs, but that (ultimate) vehcle is "ouchly" expensive, and I wonder about it's durability and practicality for me - having a vehicle dedicated to purely off road trips is a bit of a pipe dream for us living in the real world!
    Another concern is fuel..I do believe that the Gwagon is somewhat lighter on juice, but this is not my main concern...it seems the newer 200 is just as thirtsty as it's brothers - the 76's, 79's the 80's and 100 series....
    Trouble is: I got my 100 series trained to my hand. Some upgrades already in place like a long range fuel tank - with it's issues - Ironman suspension, Aftermarket bumper front an rear, with winch attachments front and rear, high lift jacking points, recovery points, and a roof rack, and modified drawer system in the back....it already is close to a complete overlanding vehicle ....[/QUOTE]

John

Die 200 series is n lekker kar, maar om hom aan te hou vir n trip of 3 per maak ook nie sin nie. En om met n toegeruste kar elke dag in die dorp te ry is ook nie lekker nie?! Ek het n nou LC79 DC vir trips, na ek die 80 series verkoop het. En ry met ligter/goedkoper kar vir daaglikse vervoer.

n 5 spoed ratkas sal beslis lekkerder werk ja, as jy kan kry?! Ek sal net die bestaande engin laat deur gaan en bietjie geld spandeur aan dit. 350k km is nie baie as dit gereeld gediens was, maar om die kar vir nog 10 jaar of wat te hou maak dit sin om bietjie geld aan die masjien te spandeer vir gemoedsrus, ringe, bearings, water pomp, diesel pomp as dit diesel is, drivetrain, en dies meer, veral as jy ver trips ry. En dan die suspensie behoorlik te laat vervang of na te sien.

Al die ander gadgets het jy nie in die bos nodig nie
    Last edited by JLK; 2020/01/15 at 08:14 PM.
    Johan Kriel

LCs, Hilux and Echo Chobe

Wel More gaan ek bietjie met Joubert Snyman gesels oor die projekkie. Ek weet nie of hy enige raad gaan he vir my elektronika/infotainment issues nie, maar ek sal wel antwoorde kry by hom oor hoe omdie ander klein jakkalsies nek om te draai.
    Ek wil net nie weer op 'n trip gaan en honderde worries he oor werk wat dalk vrot gedoen is nie.
    Ek is seker my Cruiser kan nog jare lekker toer saam met my, as ek nou die regte goed doen...
    Ek is sommer lus en reel iets vir later vanjaar...
    John van Dyk
    Noname Boswa

Het self 'n 100 VX wat nou 320 duisend op die klok het. Geen manier dat ek dit sal verkoop nie. Spandeer so 100 tot 150 duisend en jy het 'n nuwe voertuig. As jy by Snyman 'n draai maak is jy in die regte hande as jy die reeks volg https://www.youtube.com/watch?v=Cpco...BY21Mt3oKg6ylb
    Gerrit Laubscher

Angola sempre

Quote Originally Posted by lirritma View Post
    Spandeer so 100 tot 150 duisend en jy het 'n nuwe voertuig.
    Stem!

Ek het n 80 series gekoop vir 60k en opgebou, en baie trips met dit gery. Maar doen nou meeste trips nou met n kamper op n SC. Die kinders het af en toe met die 80 gery en een trip toe los die cruiser hulle toe, water in die diesel Diesel pomp as mors af, kon n oorgedoende een kry. Van toe af het hy net gestaan. Nog 140k vir hom gekry na n 2 jaar of so iets wat hy gestaan het.
    Johan Kriel

LCs, Hilux and Echo Chobe

Hi John

Snymans is die regte ouens in die kaap, praat met Paul Marsh.

As jy Autobox oorweeg, praat met Johan Prinsloo, hier in Pta, 0829039971, hy het al 'n paar "conversions" gedoen, ingevoer vanaf Aus, maar duur, so AU$25 000 voor Btw & invoerkoste. Die ratkaste word daar oorgedoen, kyk gerus hierna:
    https://www.youtube.com/watch?v=ab4gpN9hXUU&t=636s

Kyk op Andrew St' Pierre White se You Tube channel, hy het verlede jaar 'n 100 series laat oordoen, juis by Snymans, maar die hele proses sal jou idees gee waaraan om te dink, deeglik gedokumenteer:
    https://www.youtube.com/user/4xforum/videos

Klink na lekker projek, genier dit!

Johannes

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Bookmarks