EB License - The Actual valid process - Page 10

Page 10 of 11 FirstFirst 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 LastLast
Results 181 to 200 of 220

Default Re: EB License - The Actual valid process

Quote Originally Posted by Stephan Bos View Post
    I got my EB license yesterday, I used Henri at Alpha Driving school in Brackenfell.
    The entire process from getting my learners and then completing the test took just less than a month.
    Henri provided me with more than sufficient training and tips.
    Now I can legally tow my Trailvan!
    Yeah, he really knows his stuff. He can get a bit animated but that probably happens if most of your clients are 17 year olds. Good teacher.
    Niel
    2012 BMW F800GS
    2010 Nissan Navara 2.5 dCi 4x4
    2015 Bush Lapa Miskruier (B503)

Net my 5c ook insake die regte lisensie saga... Ek het vandag my EC1 eerste keer deurgekom! Baie dankie aan Retha by Hy en Sy bestuurskool in Parow vir die afrigting.

Vir die wat wik en weeg, my eerste rede vir opgradering vanaf kode B... versekering!! Ek besit nog geensins 'n boswa nie, maar ek huur gereêld 'n kampwa wat bo 750 GVM weeg, dus het maar so onder die radar gesleep en gaan kamp. Alhoewel, daai donker wolk van as iets gebeur hang maar swaar oor jou, want versekering sal nie uitbetaal as jy nie regte versekering het nie! Verder was ek beperk tot net een plek wat 'n wa aan my verhuur, nou kan ek by enige Conquerer of Bushlapa tak gaan huur met regte papierwerk.

Die EB lisensie het maar net na baie "werk" gelyk en te veel wat verkeerd kan gaan met die toetsdag (correct me if im wrong), maar die EC1 lisensie spesifiek is vir my die "makliker" opsie om te doen. Dis basies 'n klein Nissan UD/Hino/Isuzu FTR size trokkie, met 'n gewone trailer wat 'n "braked axle" het. En dit bestuur baie maklik, niks meer vreemd as jy klaar bakkie ry nie. En jy gebruik net kant spieels en blinde kolle, en geen seatbelts nie. I.t.v. manuevers doen jy dieselfde as kode 14/EC, maar net met kleiner trok en trailer. Dus het dit vir my baie makliker voorgekom as die EB roete, en ast ware was dit die geval op die einde!

Jy doen gewone voorrit inspeksie, aansit prosedure en buite inspeksie. Dan ry jy oor na die werf toe. Al wat hulle toets is die bultjie wegtrek, 40m agteruit reverse, en die regs-agteruit-parkering. Daarna die pad toets (met 1000 taxis en die "cape flats" as jou toets area!).

Die schlep is nou maar die leerling lisensie toets skryf, omtrent 8 ure opgee vir bestuursklasse, en ook nog die travel na Parow, maar dit was alles moeite werd om te verseker jy kom eerste keer deur en kry dit van jou rug af!

Kan werklik Hy en Sy voorskryf, hulle is deeglik, asook die toetsbeamptes by Parow is ook regverdig en vriendelik. Dus as jy slaag weet jy met geruste hart jy voldoen darem aan die standaarde wat vereis is.

Quote Originally Posted by Gieppie!! View Post
    Net my 5c ook insake die regte lisensie saga... Ek het vandag my EC1 eerste keer deurgekom! Baie dankie aan Retha by Hy en Sy bestuurskool in Parow vir die afrigting.

Vir die wat wik en weeg, my eerste rede vir opgradering vanaf kode B... versekering!! Ek besit nog geensins 'n boswa nie, maar ek huur gereêld 'n kampwa wat bo 750 GVM weeg, dus het maar so onder die radar gesleep en gaan kamp. Alhoewel, daai donker wolk van as iets gebeur hang maar swaar oor jou, want versekering sal nie uitbetaal as jy nie regte versekering het nie! Verder was ek beperk tot net een plek wat 'n wa aan my verhuur, nou kan ek by enige Conquerer of Bushlapa tak gaan huur met regte papierwerk.

Die EB lisensie het maar net na baie "werk" gelyk en te veel wat verkeerd kan gaan met die toetsdag (correct me if im wrong), maar die EC1 lisensie spesifiek is vir my die "makliker" opsie om te doen. Dis basies 'n klein Nissan UD/Hino/Isuzu FTR size trokkie, met 'n gewone trailer wat 'n "braked axle" het. En dit bestuur baie maklik, niks meer vreemd as jy klaar bakkie ry nie. En jy gebruik net kant spieels en blinde kolle, en geen seatbelts nie. I.t.v. manuevers doen jy dieselfde as kode 14/EC, maar net met kleiner trok en trailer. Dus het dit vir my baie makliker voorgekom as die EB roete, en ast ware was dit die geval op die einde!

Jy doen gewone voorrit inspeksie, aansit prosedure en buite inspeksie. Dan ry jy oor na die werf toe. Al wat hulle toets is die bultjie wegtrek, 40m agteruit reverse, en die regs-agteruit-parkering. Daarna die pad toets (met 1000 taxis en die "cape flats" as jou toets area!).

Die schlep is nou maar die leerling lisensie toets skryf, omtrent 8 ure opgee vir bestuursklasse, en ook nog die travel na Parow, maar dit was alles moeite werd om te verseker jy kom eerste keer deur en kry dit van jou rug af!

Kan werklik Hy en Sy voorskryf, hulle is deeglik, asook die toetsbeamptes by Parow is ook regverdig en vriendelik. Dus as jy slaag weet jy met geruste hart jy voldoen darem aan die standaarde wat vereis is.
    Wat beloop kostes vir die hele storie?
    2014 Ford Ranger T6 Wildtrak 3.2 (4x4)
    Tough Dog Suspension, Rhino Bumper, PBE Dual Battery System, Takla Floor Covers, Escape Gear Seat Covers, LED Light Bar, Hytera VHF, Dick Cepek with Cooper ST/Maxx 265/75/R16, National Luna 90L Twin & 55L, Gobi-X Fridge Slide (Next upgrade - Winch, Snorkel, Rock Sliders, Alu or S/Steel Canopy)

2018 Volkswagen Kombi

2019 Metalian Maxi Off-road Trailer

Quote Originally Posted by peyperj View Post
    Wat beloop kostes vir die hele storie?
    Sodra jy leerlinglisensie het, dan boek hulle vir jou 'n orienteringsles om te kyk hoeveel ure jy min of meer gaan benodig. Koste gewys is dit R265 per uur, ek het 8 ure gedoen. Dan op die dag van jou toets is dit R720 vir gebruik van trok. Plus R140 by verkeersdept as jy slaag.

My raad, boek jou 1ste les, dat hulle eers kyk hoe baie lesse jy benodig, daarna gaan boek jy die toets by verkeersdept. (weereens 2 fotos en R200...). Doen dan 2 uur lesse op 'n slag, na so uur op die roetes dan begin jy gemaklik voel en jy begin die observasie-gewoontes inleer...

Quote Originally Posted by Gieppie!! View Post
    Sodra jy leerlinglisensie het, dan boek hulle vir jou 'n orienteringsles om te kyk hoeveel ure jy min of meer gaan benodig. Koste gewys is dit R265 per uur, ek het 8 ure gedoen. Dan op die dag van jou toets is dit R720 vir gebruik van trok. Plus R140 by verkeersdept as jy slaag.

My raad, boek jou 1ste les, dat hulle eers kyk hoe baie lesse jy benodig, daarna gaan boek jy die toets by verkeersdept. (weereens 2 fotos en R200...). Doen dan 2 uur lesse op 'n slag, na so uur op die roetes dan begin jy gemaklik voel en jy begin die observasie-gewoontes inleer...
    Dankie. Waardeer
    2014 Ford Ranger T6 Wildtrak 3.2 (4x4)
    Tough Dog Suspension, Rhino Bumper, PBE Dual Battery System, Takla Floor Covers, Escape Gear Seat Covers, LED Light Bar, Hytera VHF, Dick Cepek with Cooper ST/Maxx 265/75/R16, National Luna 90L Twin & 55L, Gobi-X Fridge Slide (Next upgrade - Winch, Snorkel, Rock Sliders, Alu or S/Steel Canopy)

2018 Volkswagen Kombi

2019 Metalian Maxi Off-road Trailer

Vanoggend my EB geslaag by Milnerton eerste keer en met net 3 lesse, het van Henri by Alpha Bestuur Skool in Brackenfell gebruik gemaak en kan hom regtig aanbeveel vir enige iemand in the Noordlike Voorstede van die Kaap. Man weet wat hy doen!

Enige iemand wat aanbeveel kan word in die WoesRand area? Ek beplan om my lisensie volgende jaar te kry. So will my huiswerk begin doen.
    2005 Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE SWAMBO's
    2017 Kia Rio Sedan 1.2 (Spikkels)

2008 Audi A4 3.0TDi Quattro Ambiente Tiptronic (Sheila) SOLD
    2011 Kia Cerato 2.0 (Carter) SOLD
    2007 Mazda BT-50 3000D 4x2 (Wolfie) SOLD

Quote Originally Posted by Badprop_za View Post
    Enige iemand wat aanbeveel kan word in die WoesRand area? Ek beplan om my lisensie volgende jaar te kry. So will my huiswerk begin doen.
    Ja, jy kan Wayne kontak. Hy het my gehelp.

Kan selfs help met 'n voertuig en sleepwa vir die toets.

073 438 1850
    Toyota Fortuner 2.8 GD6 4x4 MT
    Bush Lapa Miskruier 586
    Youtube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCFS..._as=subscriber
    4x4 Competency - Unit Standard 254135

Question regarding Gross Combined Mass (GCM= GVM car + GVM Trailer) limitation on EB licence, which sits at 3500kg:

Jeep Grand Cherokee (WK) Gross Vehicle Mass(GVM)=2200kg
    Jurgens Safari Explorer GVM = 1600kg

Thus GCM=3800kg which is more than the 3500kg limit.

So for this combo I would actually rather need to do EC1 or EC? Or am I missing something?

What are you guys seeing practically out in the field with your big 4x4s and the big caravans with your EB licences, what do the cops do?

Based on above I would like to report an incident with my parents last year..

Returning from Kruger, between Malelane Gate and Malelane on the N4 the "friendly" guy with his brown suit waves my dad down; Dad pulls over and the normal discussion ensues... Checks valid license disk on both Prado(2007) and Xplorer(2012).

He then promptly goes about writing my dad a fine as he says the GVM-combo is over 3500kg (never before ever considered this).
    Frantically start researching this to "fight" the validity of the Brown-suit's claim... My dad left with the fine in hand - full EB-license and all.

Just after new year, I though let me have a look quickly at the actual numbers...
    Prado:
    Tare: 2035kg
    GVM: 2850kg

Xplorer:
    Tare: 1296kg
    GVM: 1650kg

Hence, the combined GVM / GCM = 4500kg....

So now I am looking for the actual extract from the law-books, unable to find currently.

Looking forward to the clever oaks replies :-)

Quote Originally Posted by apviljoen2 View Post
    Question regarding Gross Combined Mass (GCM= GVM car + GVM Trailer) limitation on EB licence, which sits at 3500kg:

So for this combo I would actually rather need to do EC1 or EC? Or am I missing something?

What are you guys seeing practically out in the field with your big 4x4s and the big caravans with your EB licences, what do the cops do?

Quote Originally Posted by apviljoen2 View Post

GCM is only applicable to articulated vehicles (see attached picture). Vehicle plus trailer is not an articulated vehicle. Therefore you can legally tow a trailer of 2200kg in your case with EB license. However, there is contradicting laws, regulations and advice floating around.
    Attached Images Attached Images  

12. The Following User Says Thank You to LouisF For This Useful Post:

Spitballing here... but wouldn't a weighbridge be required to see whether the GCM is over the 3500kg?

It's not a GVM + GVM, but rather the current setup.

Happy to be wrong. (though I'd rather be right)
    2015 VW Amarok 4motion Auto
    2011 Conqueror Companion

14. The Following User Says Thank You to BobMabena For This Useful Post:

He is reading that all wrong.

the description is for EB

Articulated vehicles with gross combination mass (GCM) of 3 500 kg or less; and vehicles allowed by Code B but with a trailer with GVM greater than 750 kg.

The bit he should be seeing for a prado( seeing it is not an articulated vehicle) is 'and vehicles allowed by Code B but with a trailer with GVM greater than 750 kg'

code B says

Vehicles (except motorcycles) with tare weight of 3 500 kilograms or less

A car and trailer is not an articulated vehicle.
    From there the restrictions will be the vehicles manufacturer's recommended towing weight(which I have not EVER seen one check) and the trailer's tare / gvm and GCM if it has it specified.
    EB does not define a max weight for a car trailer combo as long as the towing vehicle and the trailer are on their own under the 3500 gvm for car and in the trailer's weights.
    Take it to a prosecutor and let him make it go away or go see a lawyer if you want to take it that far.
    Last edited by Stephan van Tonder; 2019/01/09 at 12:53 PM.
    Audi Q7 - 3l TDi - 2010 - steel suspension - wife's daily
    VW Touareg - 2005 - V10 TDI
    VW Touareg - 2009 - V6 TDI
    VW Passat CC - 2013 - 2l TDi bluemotion(repair project)

16. The Following 2 Users Say Thank You to Stephan van Tonder For This Useful Post:

I have a EC license and a Knight of the Shade Trees wanted to write me a fine because of the LDV/trailer combo GVM was combined over 3500kg and he reckoned I need a PrDP for that. Oh and both had no load on them.
    It is a long road to eternity, enjoy the journey.

Subaru XV Silver 2019 (Ghost In the Machine)

This is now again where half arsed written laws are left open for interpretation.

If you drive any of these vehicles, you’ll need a valid professional driving permit:

• Goods vehicles, (more than 3 500 kg).
    • Breakdown vehicles.
    • Buses (any bus).
    • Minibus taxis (more than 3 500 kg), transporting 12 or more people, including the driver.
    • Vehicles used to transport people for payment.
    • Goods vehicle carrying dangerous goods (more than 3 500 kg).
    • Road tank vehicles for petroleum-based flammable liquids.
    • Motor vehicles transporting 12 or more people, including the driver.

So point 1 is what he wanted to write you on. But it does not say if it is the vehicle only or combined with a trailer or if it has a load on that takes it over 3500 kg at the time.
    So if you leave it for whomever to interpret without more guidelines then basically yes he could have - if you base it strictly on what it says. It does not say - ability to load more than 3500 kg or had a gvm of 3500 kg or GCM of 3500. Way too open in my limited knowledge of the law opinion.
    For instance what is defined as a breakdown vehicle?. Rollback?. LDV with a winch tower and arms?. towing a car trailer?. if I use a car trailer to fetch a stricken car next to the road does that turn it into a breakdown vehicle or not?.
    Last edited by Stephan van Tonder; 2019/01/09 at 01:41 PM.

Quote Originally Posted by Stephan van Tonder View Post
    This is now again where half arsed written laws are left open for interpretation.

If you drive any of these vehicles, you’ll need a valid professional driving permit:

• Goods vehicles, (more than 3 500 kg).
    • Breakdown vehicles.
    • Buses (any bus).
    • Minibus taxis (more than 3 500 kg), transporting 12 or more people, including the driver.
    • Vehicles used to transport people for payment.
    • Goods vehicle carrying dangerous goods (more than 3 500 kg).
    • Road tank vehicles for petroleum-based flammable liquids.
    • Motor vehicles transporting 12 or more people, including the driver.

So point 1 is what he wanted to write you on. But it does not say if it is the vehicle only or combined with a trailer or if it has a load on that takes it over 3500 kg at the time.
    So if you leave it for whomever to interpret without more guidelines then basically yes he could have - if you base it strictly on what it says. It does not say - ability to load more than 3500 kg or had a gvm of 3500 kg or GCM of 3500. Way too open in my limited knowledge of the law opinion.
    The full description of point 1 : a goods vehicle with a gross vehicle mass exceeding 3 500kg. No mention of GCM.
    Last edited by Wolfus; 2019/01/09 at 01:53 PM.

Here is a nice drawing to explain the license codes
    Attached Images Attached Images

21. The Following User Says Thank You to Wolfus For This Useful Post:

Oh for sure. That is why I say that is way too open to be meaningful.

You can drive without problem, but without the PDP, the insurance has a problem.
    LC 78 Troopie 1HD-FTE
    Uniglide
    +27 zero eight 2 four 95 9252

Quote Originally Posted by Henris View Post
    You can drive without problem, but without the PDP, the insurance has a problem.
    Hi Henris
    Only if you do it commercially, I actually helped a friend to move and the LDV was registered in his personal capacity and the insurance was also for personal use not business. And no I have operated heavy vehicles for years now

Page 10 of 11 FirstFirst 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 LastLast